Premierul, luând cuvântul joi la bursa de idei organizată on-line de o agenție de știri, m-a liniștit afirmând, că statul, începând cu 1 noiembrie v-a compensa printr-o metodă simplă, rapidă și transparentă, o parte din facturile de gaz și energie electrică ale consumatorilor casnici și noncasnici, agenți economici (unde rămân instituțiile: spitalele, școlile, teatrele, etc). Răspunzând la o întrebare, a adăugat, că în bugetul de stat există resurse alocate în vederea acordării compensațiilor. Aici am început să fiu neliniștit. Nu premiez păcălirea oamenilor. În recenta Ordonanță de Urgență nr. 97/2021 din 8 septembrie nu se menționează nici un cuvânt despre resursele alocate în acest scop, lucru ce va fi posibil doar după adoptarea unei ordonanțe de urgență în acest sens, deoarece bugetul se poate construi sau modifica numai pe baza unor prevederi legale în vigoare (Legea nr. 226 privind consumatorul vulnerabil a fost publicată la 16 septembrie 2021). Este îngrijorător și neliniștitor faptul că, lăsând la o parte fabulațiile premierului, nici specialiștii cu funcții de răspundere, nici politicienii participanți la bursa de idei, cu 40 de zile înainte de data limită de 1 noiembrie, nu au o soluție viabilă, aplicabilă în practică. Toate nerealizările în domeniul producerii și furnizării energiei din ultimii patrusprezece ani (atât a tercut de la aderarea la Uniunea Europeană), se intenționează a se recupera dintr-o lovitură. Logic toți participanții, producătorii de energie, furnizorii, precum și consumatorii au interese divergente. Întrucât trecerea la energia verde necesită timp și investiții majore, rezolvarea problemei e posibilă numai după o perioadă mai lungă de timp. (Energia verde este o energie ce provine din surse care fie că se regenerează de la sine, sau sunt inepuizabile: energia luminii solare, a vânturilor, a apelor curgătoare, a căldurii geotermale, etc.) Premierul, guvernul ar trebui să conștientizeze, că acum pe lângă gestionarea pandemiei de coronavirus, cea mai importantă misiune este ajutorarea în această iarnă a celor periclitați de explozia prețurilor în urma liberalizării pieței de energie. Procedură simplă, rapidă, transparentă, spunea premierul, dar nici măcar domnia sa nu poate crede așa ceva. Mult lăudata lege adoptată recent, cu privire la protecția consumatorilor vulnerabili, în practică nu se poate aplica fără norme de aplicare, promise pe săptămâna viitoare. Citând proiectul se poate constata că procedura este excesiv complicată, iar primăriile vor fi sufocate. E de înțeles că ajutorul pentru energie termică se solicită de la primării, deoarece e nevoie de anchetă socială privind criteriile multiple de acordare, însă ajutorul pentru energie electrică ar trebui solicitat de la furnizor, folosind declarația pe propria răspundere și nu completarea formularului de 14 pagini. Astfel s-ar reduce birocrația deoarece instituțiile între ele pot realiza schimb electronic de date. Mai mult, se simplifică decontarea sumelor, inclusiv controlul ulterior al acestora. E de acceptat și principiul, ca numai cei într-adevăr nevoiași să primească ajutor, dar cine să suporte acele pierderi cauzate de conductele de distribuție învechite, de care consumatorii nu sunt responsabili. Despre ”dărnicia” Guvernului să nici nu vorbim. Ajutorul nu acoperă nici măcar creșterea inflației, nicidecum majorarea prețului la gaz și energie electrică. Un exemplu elocvent: în cazul unei familii de pensionari, unde pensia netă pe o persoană este de 1.300 de lei, neavând alte venituri, ajutorul preconizat în cazul încălzirii cu gaz ar fi de 25 de lei lunar. Această nu e o soluție corespunzătoare. Mai cugetați Doamnelor și Domnilor din Guvern!
Lakatos P.