Intervine inoportun și pe o temă nepotrivită.
Guvernarea noi coaliții cu mici poticneli, dar a început. Adoptarea bugetului de stat pe anul viitor constituie prima mare încercare. Iohannis, care până acum tăcea, când ar fi trebuit să vorbească și trăgea de timp în speranța că se va întâmpla ceva, care să-l absolve de vina provocării și gestionării lente crizei guvernamentale, acum a ieșit la rampă într-o temă în care guvernul și parlamentul au competențe exclusive.
La Bruxelles a declarat că suprataxa de solidaritate de 1% aplicabilă pe cifra de afaceri anuală de peste 100 milioane de euro, nu este nici necesară, nici utilă, nici corectă.
Ori nu s-a consultat cu consilierii săi economici, ori încearcă să dea o mână de ajutor liberalilor. În al doilea caz poate fi vorba de un argument politic acceptabil din partea conducătorilor PNL, dar nu din partea unui președinte echidistant față de partide.
Problema o reprezintă faptul, că în prezent nu se prefigurează suficiente venituri pentru susținerea promisiunilor programului de guvernare pe anul 2022. Azi a publicat rețeaua de firme de contabilitate UHY Audit CD faptul, că veniturile obținute din taxe și impozite în România din cauza pandemiei au scăzut cu aproape 3,18 miliarde de euro în 2020 față de anul anterior. Temporar golul se poate acoperi cu împrumuturi, dar gradul de îndatorare crește vertiginos.
Iohannis a constatat cu satisfacție că ministrul apărării Vasile Dâncu a anunțat că România va achiziționa din Norvegia 32 de avione de vânătoare second hand F-16 de 40 de ani, în valoare de 350 milioane de euro și va cheltui încă 100 de milioane de euro ca pachet logistic, instruire și modernizare.
Despre această achiziție Iohannis nu a susținut că nu este nici necesară, nici utilă, nici corectă. Conducătorul Suprem nu poate afirma așa ceva. Nu l-a interesat nici din ce resurse se face achiziția.
Era de așteptat, ca președintele Consiliului Suprem de Apărare a Țării să fi cerut explicații de ce nu s-a aplicat clauza offset la achiziția avioanelor de vănătoare.
Clauza offset: set de compensații economice cerute ca o condiție pentru achiziționarea de produse în domeniul apărării. Offset direct: participarea importatorului la realizarea de produse, echipamente, ce fac obiectul controlului. Offset indirect: compensații economice care nu sunt legate de obiectul contractului.
În cazul Poloniei achiziționarea avioanelor de vânătoare F-16 în valoare de 10 miliarde de dolari de la Lockheed Martin în realitate a costat 6 miliarde de dolari în urma offsetului direct.
În opinia președintelui Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București, Costică T. Mustață, industria națională de apărare ar putea beneficia din offset în următorii 5 ani de 10 miliarde de euro.
Iohannis pierde din vedere faptul, că aplicarea taxei de solidaritate de 1% pe o cifră de afaceri de peste 100 milioane de euro ar afecta circa 300 de companii, iar statul ar încasa peste 5 miliarde de lei de la acestea, ceea ce este dublul costului achiziției avioanelor F16.
Bineînțeles, e de neconceput din partea lui să urmeze exemplul Poloniei, Portugaliei sau Ungariei. E mult mai ușor să anunți că CSAT nu va aviza favorabil propunerile de buget pe anul 2022 și legea nu va fi promulgată.
Lakatos P.