Placebo: medicament sau preparat inactiv prescris pentru a-i face plăcere pacientului, utilizat în farmacologie pentru testarea unui produs nou înainte de a fi pus în circulație.
Agenția de rating Fitch, cu sediul la New-York, a anunțat revizuirea perspectivei ratingului de țară al României la negativă, din cauza instabilității politice, care este risc major pentru finanțele țării.
Nu-i motiv de panică, suntem stăpâni pe situație, încerca să liniștească lumea premierul Marcel Ciolacu, după ședința de guvern de miercuri.
Până la sfârșitul acestui an vom avea un nou guvern, iar ”România are mecanisme de stabilizare automată și avem capacitatea de a mobiliza toate resursele la dispoziție pentru a reveni pe un drum stabil” -a adăugat el.
Cele trei partide care au rămas din patru și reprezentanții minorităților naționale au și aprobat noul program guvernamental.
Adoptarea programului în sine e un placebo liniștitor, deoarece în afara creditorilor puțini îl citesc. Ei însă cântăresc totul.
Nu pun întrebări politice de genul: -timp de opt ani, în majoritate tot aceste partide de ce nu și-au îndeplinit angajamentele?
Creditorii nu se îngrijorează nici pentru faptul că fiecare partid și-a înșirat în program doleanțele proprii, chiar dacă unele se contrazic.
Doar un exemplu. Conform declarațiilor, partidele s-au înțeles în menținerea cotei unice (care de fapt de mult nu este unică), reducerea taxelor şi impozitelor pe muncă în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii, dar și impozitarea progresivă a marilor averi.
În schimb e o întrebare încuietoare, de unde face rost guvernul se 125 miliarde lei pentru acoperirea deficitului bugetar din 2025 și tot atâți bani pentru rostogolirea datoriilor care ajung la scadență.
Dobânzile sunt în creștere din cauza ratingului, în timp ce datoria publică a depășit 900 miliarde lei.
Nimeni nu contestă necesitatea măsurilor din program, dar e de așteptat prioritizarea scopurilor, termenelor de realizare și explicitarea resurselor necesare.
Și din lună se poate observa că pe lângă reducerile de cheltuieli planificate, este necesară majorarea veniturilor bugetare, altfel statul nu-și poate îndeplini obligațiile sale sociale.
E imperios necesară, dar insuficientă, reducerea evaziunii fiscale, îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor, ceea ce nu se produce de pe o zi pe alta.
Pe termen scurt sunt necesare constrângeri fiscale.
E drept, nici un guvern din lume nu recunoaște aceste lucruri imediat după alegeri, dar îl pune în aplicare sub diferite forme.
Se cunoaște că România este printre cele cinci state, cărora UE le-a acceptat reducerea deficitului bugetar la 3%, într-o perioadă de șapte ani în loc de patru.
Primele măsuri de constrângere vor intra în vigoare în aprilie anul următor.
Summa summarum, în vederea reducerii deficitului bugetar, noul guvern va fi obligat să majoreze impozite. Poate fi vorba de impozitul pe venit, de impozitul pe cifra de afaceri, de TVA, de accize sau combinațiile acestora.
La dezbaterea și aprobarea bugetului de stat pe 2025, se vor vedea mai clar lucrurile.
Până atunci ar fi necesară o analiză obiectivă, profesionistă a situației, concomitent cu informarea corectă a populației și a mediului de afaceri despre preconizatele măsuri concrete și efectele acestora.
Lakatos P.