După două mandate, în prelungirea nedefinită constituțional fără echivoc, Iohannis s-a autodepășit în mesajul transmis cu prilejul Anului Nou.
În cazul ultimelor cinci situații similare, fără excepții, a remarcat greutățile anului expirat, a transmis mulțumiri societății românești, exprimându-și speranța într-un an nou mai favorabil. N-a fost să fie, decât parțial.
De această dată, după enumerarea realizărilor, a menționat justificatele nemulțumiri sociale și a somat clasa politică, de parcă dumnealui n-ar face parte din ea, să-și asume responsabilitatea și să tragă învățămintele necesare, să realizeze reforme autentice, nu mimate.
Să ne oprim un moment în legătură cu reformele reale și să-i aducem aminte câte ceva celui mai comod președinte al României.
Ambițiile sale personale în deplină concordanță cu manipulările interesate ale serviciilor, au condus la destrămarea în februarie 2014 a USL, care la alegerile parlamentare din decembrie 2012 obținuse o majoritate de 60%, și la alegerea lui Iohannis ca președinte al României.
În istoria de după 1990, USL avea șansele cele mai mari pentru introducerea unor reforme reale. Șansă irosită.
Nu s-a reușit promovarea unui candidat comun la alegerile prezidențiale, deoarece cei doi lideri de partid, Victor Ponta și Crin Antonescu, în urma manipulărilor reciproc și-au pierdut încrederea.
Au fost convinși de lingușitori că partidele lor sunt obligate să aibă candidat propriu, iar ei sunt cei mai îndreptățiți la această funcție.
Așa a ajuns Iohannis șef al statului. C’est la vie.
Partidele n-au învățat nimic din propriile erori.
După alegerile locale din 2024 au renunțat la înțelegerile mai mult sau mai puțin oficiale privind candidatul comun la alegerile prezidențiale, lăsând spațiu de manevră forțelor populiste, suveraniste.
Reprezentantul acestora a fost oprit doar înaintea turului doi al alegerilor prezidențiale, prin hotărârea CCR. S-a decis repetarea turului întâi.
Situația actuală diferă de cea din ianuarie 2014, deoarece coaliția la putere are o majoritate parlamentară subțire, bugetul de stat e în stare precară, greu de stabilizat.
Desemnarea lui Crin Antonescu drept candidat comun e o oportunitate. Dacă va fi ales, coaliția guvernamentală va rezista până la sfârșitul anului, iar dacă măsurile fiscale și economice se dovedesc eficiente, pot fi evitate alegerile anticipate din următorul an.
Pentru acest lucru e imperios necesar ca măsurile restrictive inevitabile să fie asumate și explicate public inclusiv de liderii PNL. Momentan această activitate e desfășurată doar de premier și de ministrul de finanțe.
Europarlamentarii foarte vocali până acum s-au dat la fund, iar președintele Senatului, Ilie Bolojan tace mâlc.
Pare-se că se adeverește zicala: -necazul și căcatul n-au autor.
Lakatos P.